11 مه 2023- بر اساس تحقیقی که امروز در مجله اروپایی قلب و عروق پیشگیرانه، مجله ی انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) منتشر شد، یک رژیم غذایی سالم با آمادگی جسمانی بیشتر در بزرگسالان میانسال مرتبط است.

این مطالعه با ارائه ی برخی از قوی‌ترین و دقیق‌ترین داده‌ها تاکنون، از ارتباط رژیم‌های غذایی بهتر با فیتنس بالاتر، حمایت کرد. دکتر Michael Mi، نویسنده ی این مطالعه، گفت: بهبود تناسب اندامی که در شرکت کنندگان با رژیم های غذایی بهتر مشاهده کردیم، مشابه تاثیر برداشتن 4000 قدم بیشتر در روز بود.

فیتنس قلبی تنفسی، منعکس کننده توانایی بدن برای تامین و استفاده از اکسیژن برای ورزش است و سلامت یکپارچه ی سیستم ها را در اندام های متعددی مانند قلب، ریه ها، رگ های خونی و ماهیچه ها نشان می دهد. این یکی از قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های طول عمر و سلامتی است. در حالی که ورزش، فیتنس قلبی تنفسی را افزایش می‌دهد، دیده شده است که در بین افرادی که به میزان مشابه ورزش می‌کنند، تفاوت‌هایی در فیتنس وجود دارد که نشان می‌دهد عوامل دیگری در این امر نقش دارند. یک رژیم غذایی مغذی با فواید سلامتی متعددی همراه است، اما مشخص نیست که آیا این رژیم با فیتنس نیز ارتباط دارد یا خیر.

این مطالعه ارتباط یک رژیم غذایی سالم را با آمادگی جسمانی در بزرگسالان ساکن جامعه بررسی کرد. این مطالعه شامل 2380 نفر در مطالعه ی قلب فرامینگهام بود. میانگین سنی شرکت کنندگان 54 سال و 54 درصد زن بودند. شرکت‌کنندگان برای اندازه‌ گیری حداکثر VO2، یک تست تمرین قلبی ریوی با حداکثر تلاش را روی یک دوچرخه ی ثابت، انجام دادند. این ارزیابی استاندارد طلایی فیتنس است و میزان اکسیژن مصرفی در طول تمرین با بیشترین شدت ممکن را نشان می دهد.

شرکت کنندگان همچنین پرسشنامه ی نیمه کمّی فرکانس مواد غذایی هاروارد را برای ارزیابی میزان دریافت 126 ماده غذایی در طول سال گذشته- از هرگز یا کمتر از یک بار در ماه تا شش وعده یا بیشتر در روز- تکمیل کردند. این اطلاعات برای ارزیابی کیفیت رژیم غذایی با استفاده از شاخص تغذیه سالم جایگزین(AHEI؛ 0 تا 110) و امتیاز رژیم غذایی مدیترانه ای(MDS؛ 0 تا 25) استفاده شد که هر دو با سلامت قلب مرتبط هستند. نمرات بالاتر نشان دهنده رژیم غذایی با کیفیت بالاتر با تاکید بر سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، آجیل، حبوبات، ماهی و چربی های سالم و محدود کردن گوشت قرمز و الکل است.

محققان ارتباط بین کیفیت رژیم غذایی و فیتنس را پس از کنترل سایر عواملی که می توانند بر این رابطه تأثیر بگذارند، از جمله سن، جنس، کل انرژی دریافتی روزانه، شاخص توده بدنی، وضعیت سیگار کشیدن، سطح کلسترول، فشار خون، دیابت و سطح فعالیت بدنی معمول، ارزیابی کردند. میانگین AHEI و MDS به ترتیب 66.7 و 12.4 بود. در مقایسه با میانگین امتیاز، افزایش 13 امتیازی در AHEI و 4.7 امتیازی در MDS به ترتیب با 5.2 درصد و 4.5 درصد بیشتر پیک VO2 همراه بود.

دکتر Mi گفت: در بزرگسالان میانسال، الگوهای غذایی سالم حتی پس از در نظر گرفتن سطوح فعالیت معمولی، به شدت و به طور مطلوبی با تناسب اندام مرتبط بودند. این رابطه در زنان و مردان مشابه بود و در افراد زیر 54 سال در مقایسه با افراد مسن بارزتر بود.

برای کشف مکانیسم بالقوه ارتباط بین رژیم غذایی و تناسب اندام، محققان تجزیه و تحلیل های بیشتری را انجام دادند. آنها رابطه بین کیفیت رژیم غذایی، تناسب اندام و متابولیت ها-موادی که در طول هضم تولید می شوند و در طول ورزش در خون آزاد می شوند- را بررسی نمودند. در مجموع 201 متابولیت (به عنوان مثال اسیدهای آمینه) از نمونه های خون جمع آوری شده از زیر مجموعه ای از 1154 شرکت کننده در مطالعه، اندازه گیری گردید. برخی از 24 متابولیت با رژیم غذایی و تناسب اندام ضعیف، یا با رژیم غذایی و تناسب اندام مطلوب، پس از تنظیم برای همان عوامل در نظر گرفته شده در تجزیه و تحلیل های قبلی، مرتبط بودند. دکتر Mi گفت: داده های متابولیتی ما نشان می دهد که تغذیه سالم با سلامت متابولیک بهتر مرتبط است، که می تواند یکی از راه های ممکن برای بهبود تناسب اندام و توانایی ورزشی باشد.

وی در خصوص محدودیت‌های این مطالعه خاطرنشان کرد: این یک مطالعه مشاهده‌ای بود بنابراین نمی‌توانیم نتیجه گیری کنیم که خوب غذا خوردن باعث تناسب اندام بهتر می‌شود، یعنی افراد متناسب، تغذیه سالمی را انتخاب کنند و همچنین نمی توانیم احتمال رابطه ی معکوس را رد کنیم.

دکتر Mi  نتیجه گیری کرد: در حال حاضر دلایل قانع کننده ای برای سلامتی برای مصرف یک رژیم غذایی با کیفیت بالا وجود دارد، و ما یکی دیگر از آنها یعنی ارتباط آن با تناسب اندام را ارائه دادیم. یک رژیم غذایی مدیترانه ای با غذاهای تازه، کامل، و حداقل غذاهای فرآوری شده، حداقل گوشت قرمز و الکل، یک انتخاب عالی برای شروع است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230511/Healthier-diets-may-lead-to-greater-physical-fitness.aspx